چربی ها نیز مانند مواد قندی و نشاسته ای در بدن تولید حرارت می کنند. این چربی ها در حرارت معمولی جامد هستند و آن دسته که مایع هستند، روغن نامیده می شود.
چربی ها خاصیت انرژی زایی فراوانی دارند و هر کدام از آنها 9 کالری انرژی ایجاد می کند. از این رو مصرف چربی ها برای ایجاد حرارت ضروری است.
چربی ها اسیدهای چرب لازم برای بدن دارند و ناقل ویتامین های محلول در چربی نیز هستند. بعلاوه وجود چربی در رژیم غذایی کودکان در حال رشد حائز اهمیت است.
همچنین جوانان و کسانی که کارهای بدنی سنگین انجام می دهند نیاز بیشتری به چربی دارند. چربی های خون به صورت اسیدهای چرب آزاد، تری گلسیریدها، فسفولیپیدها، لیپوتروئتین و کلسترول است.
کلسترول که در رژیم غذایی وجود دارد فراوان ترین نوع استرول در بافت حیوانی است غذاهای حیوانی مانند انواع گوشت ، کره ، خامه ، شیر، تخم مرغ و روغن های حیوانی منبع اصلی چربی هستند. علاوه بر اینها دانه های روغنی مانند گردو، فندق ، بادام زیتون ، لوبیا، سویا و کاکائو نیز مقادیر زیادی چربی دارند.در این میان چربی ها منبع انرژی هستند و در بدن تولید گرما می کنند بعلاوه اسیدهای چرب ضروری را تامین می کنند. سه نوع اسید چرب ضروری وجود دارد که در ساختمان سلول ها و رشد و نمو بدن نقش مهمی دارند و از آنجا که در بدن ساخته نمی شوند، باید از طریق غذا به بدن برسند. چربی ها ویتامین های محلول در چربی را تامین می کنند ویتامین های k، e، d، a نیز محلول در چربی هستند. حذف چربی از غذا سبب کاهش این نوع ویتامین ها در بدن می شود، ضمن این که اثر سیرکنندگی دارند، غذاهای چرب به علت آن که دیرهضم می شوند در ایجاد سیری موثرند.اما چربی کلمه ای است که اکثرا از آن فرار می کنیم بخصوص وقتی صحبت از بدن خودمان به میان می آید ما را یاد چاقی می اندازد. خوب است بدانید سلول های چربی از ابتدا تا انتهای زندگی در بدن به یک اندازه وجود دارند و تنها بزرگ می شوند و همین باعث رشد و گاهی هم چاقی می شود.بتازگی دانشمندان دریافته اند که با انجام حرکات ورزشی بعد از مصرف یک وعده غذایی حاوی چربی ، مقدار چربی در بدن رو به کاهش می رود و به صورت اکسید شده در ماهیچه های دور استخوان ها استفاده می شود و نیز به سلامت بیشتر افراد کمک می کند. این رژیم باعث تعدیل چربی در بدن می شود. چربی ها در سلول های چربی طی عملی به نام لیپولایسیس (تجزیه و تحلیل چربی) برای تولید انرژی در بدن شکسته می شوند، بنابراین مقدار آنها کاهش می یابد. اسیدهای چرب نیز توسط رگهای گردش خون این چربی ها را به بافتهایی که نیاز به انرژی دارند، می رساند.در افراد چاق مقدار زیاد چربی انباشته شده توسط لیپولایسیس تسویه می شود، اما جزییات این روند هنوز به طور کامل شناخته نشده است.
بعلاوه هورمون های آدرنالین در این افراد هنگام استرس و اضطراب و... واکنش هایی انجام می دهند که باعث تاثیر در چربی های زیرپوستی می شوند. همان طور که می دانید آدرنالین (گلوکان اپی نفرین) و نورآدرنالین همگام با تحریک اعصاب سمپاتیک از غدد فوق کلیه ترشح می شود و نوعی حالت آماده باش برای بدن است.
دانشمندان در طول این تحقیق دریافتند که نه تنها از حجم چربی در هر دو مورد افراد چاق و لاغر هنگام ورزش کاسته می شود بلکه در افراد چاق این میزان نسبت به افراد لاغر بیشتر است.
همچنین غذاهای پرچرب ، عملیات لیپولایسیس را در افراد چاق بالاتر نیز می برد. دانشمندان به مطالعه زنجیره طویل اسیدهای چرب در رژیم های درمانی پرچرب در سلول های چربی پرداختند و متوجه شدند این اسیدهای چرب نیز عملیات لیپولایسیس را افزایش داده و درنتیجه باعث کاهش چربی می شود. این برای اولین بار است که دانشمندان به چنین نتایجی در مورد چربی ها رسیده اند و این نتایج راه نوینی برای بررسی نقش اسیدهای چرب موثر بر سوخت وساز ماهیچه ها و رگهای خونی باز می کند

/ 0 نظر / 10 بازدید